Monthly Archives: januar 2012

30.01.2012 Mentaltrening på uvanlige situasjoner gir god effekt!

Hjemmebane påvirker idrettsprestasjonene både i negativ og positiv retning

Denne artikkelen handler om press på hjemmebane og hva det gjør med utøveren. Noen kan prestere bedre og andre kan får prestasjonsangst og dermed prestere dårligere. For begge grupper ville det ha vært en god investering å lære seg mentaltrening slik at man kunne ha trent på situasjonene før de dukket opp.

Utdrag fra artikkelen «Håndtering av hjemmepress»

Hva kan de norske deltagerne så gjøre for å håndtere de ekstra forventninger som vil prege hovedstaden i disse VM-dager? Forhåpentligvis har de gjort mye på forhånd. Å være godt trent og grundig forberedt på de scenarioene som kommer til å dukke opp danner basisen.I tillegg kan det vært lurt å være ekstra forberedt på presset som vi vet er der og som bare vil bli sterkere og sterkere etter hvert.

Konstruktive tanker i en slik situasjon kommer nemlig ikke alltid naturlig. Når erkjennelsen kommer av at det er nå det gjelder og her er det mange forventninger som skal leves opp til, vil mange prøve å flykte fra det hele – dytte tankene vekk og heller tenke på noe annet. Dette kan være effektivt på kort sikt, men samtidig også en sikker måte å sørge for at en ikke er helt ferdig med tankene, og da dukker de ofte opp igjen når presset virkelig er på og det kanskje passer enda dårligere å bruke fokus på slikt.

På et tidlig stadium kan derfor det motsatte være lurt. Det er bra å ha kjent på og kanskje til og med slitt litt med både forventninger og prestasjonsangst lenge før det braker løs, for dermed å ha gjort seg ferdig med det verste og kunne slippe opp når det nærmer seg. Dette kan gjøre det enklere å få stadig mer av den positive innstillingen og tankesettet som vi vet er viktig å ha når en først står på startstreken.

Selv når VM er i gang er det imidlertid lurt å ikke feie alle forventninger og press vekk for fort, men heller ta opp de tankene og følelsene en har rundt dette og lufte dem med lagkamerater og støtteapparat, for dermed å ufarliggjøre og få mer kontroll over det. Mye dreier seg om å normalisere både press og prestasjonsangst.

Det er også vanlig å prøve for hardt når en skal prestere i viktige mesterskap. Hvis du nå prøver å kontrollere alt som du normalt sett bare gjør automatisk, så kan du bli både utslitt og svikte på enkle tekniske ting. Mika Kojonkoskis mantra er ekstra relevant når det gjelder som mest, både for hoppere og andre: ”Normal is enough!”

Les artikkelen i sin helhet her:

Share

28.01.2012 Den hvite hesten hemmelighet

Alle hester som blir gråere og gråere, og ender opp som hvite, er bærere av den samme genmutasjonen

Svenske forskere har funnet en mutasjon som gjør at hester blir hvite. Studiene antyder at nesten alle hvite hester stammer fra ett eneste dyr som levde for tusener av år siden.

Share

24.01.2012 Derfor møter idrettsutøvere veggen.

Faren for å bli utbrent øker proporsjonalt med behovet for ytre berømmelse, heder og ære og penger.

Artikkelen nedenfor forteller blant annet om faren for utbrenthet sett i sammenheng med motivasjon. Er du motivert at de ytre tingene som for eksempel heder og ære eller penger, er faren for å ende opp som utbrent større enn om motivasjonen kommer innenfra. Motivasjon innenfra kan være gleden du kjenner når du får til. Vi kan selvsagt være motivert av begge deler. Våre kurs » Fra drøm til virkelighet» og «Motivasjon» gir deg dyp innsikt i din motivasjonsprosess, og om den er riktig for deg. Du vil også få testet ut om målene du setter deg er dine egne, om de virkelig føles bra og om det er mål du er villig til å jobbe for. Uten å ende opp som utbrent, eller bli så lei og sliten at du slutter med noe du egentlig likte veldig godt.

Det er bedre å gå opp en vegg enn å møte den!

Vi ser innimellom at utøvere har satt seg mål som ikke er deres egne og som har en ytre motivasjon. De er ikke klar over det selv, men når de blir testet på kurs, går det opp for dem at de må gjøre om på verdier og motivasjon, samt at de må sette seg nye og andre mål. Dette er en utrolig spennede og nyttig prosess! Unn deg selv innsikten, gleden og inspirasjonen. Vi ønsker at du skal ha mest mulig glede av idretten din, på lang sikt, og anbefaler derfor at du gjør deg opp noen ærlige tanker om du er på rett vei.

Kommer ikke motivasjonen, gleden og lysten til å prestere og gjøre ditt beste innenfra, er veien kort fra suksess til nederlag.

Artikkelen «Derfor møter idrettsutøvere veggen» kan du lese her:http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1158842337.16

Share

21.01.2012 Endelig forskning som understøtter NLP og coachingteknikker

Vi går spennede tider i møte da det forskes friskt på hjernen vår og hvordan vi selv kan påvirke denne. Vi som har jobbet med nlp coaching i en rekke år, har sett «bevisene», men vi er ikke utdannet forskere og har derfor ikke samme sannhetsbevis. Derfor er det med stor glede vi ser at det forskes og at vitenskap og såkallt alternative metoder som NLP coaching nå møtes.

Sarah Moore Assistant Professor – University of Alberta Edmonton, CANADA

Artikkelen du kan lese her handler om intuisjon og målsetting. les mer her:http://wakeup-world.com/2011/09/01/a-scientific-study-confirms-our-first-decision-is-the-right-decision/

 

 

Share

10.01.2012 Stevnenerver og optimal prestasjon

Konkurranse sesongen er snart her, er du godt forberedt?

Vi nærmer oss konkurransesesongen for fullt. For noen er konkurranse ensbetydende med nerver, nerver man ikke har kontroll over. For å prestere optimalt må man ha en akkurat passe dose med nerver, eller adrenalin. Dette hjelper oss til å skjerpe fokus og yte bedre og øke troen på mestring. Vi må ha en akkurat passe dose adrenalin for å prestere optimalt, og det krever at du har kunnskap om prestasjonsfremmende mentaltrening og hvordan du skal prestere og mobilisere under press.

Hva er så optimal prestasjon? Jo det er når du får utbytte av alle de treningstimene du har lagt ned, det er optimalt! Tenk deg at du har lagt ned 225 trenings timer i året, og i løpet av disse timene har du trent på viktige ting som du skal dra nytte av i konkurransesituasjonen. Mye av det du har trent på har blitt automatisert kunnskap, si 175 timer. Det er treningskunnskap som er lagret i nervebanene dine som igjen sender impulser til musklaturen din som igjen utfører perfekte bevegelser, automatisk uten at du  må tenke bevisst på hva du gjør.

læringskurven går fra nybegynner til proff og du befinner deg på flere trinn samtidig

Automatisert kunnskap er siste trinn på innlæringsstigen, og vi vil ha mest mulig kunnskap opp på det trinnet.

Se for deg at du kommer til stevneplassen. For deg som har konkurransenerver oppleves det ikke bra! Sommerfuglene flakser villt i magen din, du kaldtsvetter og tankene går helt i surr. Du har IKKE kontroll. Jeg snakker nå om konkurransenerver ute av kontroll, som man ikke kan styre ved å si «dette går bra», «ikke vær nervøs», og så videre. Her må det kraftigere skyts til!

Nerver som tar overhånd trigger fight or flight

Hva skjer egentlig når du får disse nervene? Hvorfor mister man kontrollen og hvorfor blir man plutselig dårligere til å ri?

Fra naturens side har vi et gammelt beskyttelsessystem i oss. Det heter «fight or flight». Fra naturens side har vi dette innstinktet fordi det skulle beskytte oss mot dødlige farer som feks rovdyr. Kroppen din reagerer på kommandoer fra hjernen. Så når du der på stevneplassen sier til deg selv at det er skummelt, du kommer til å dumme deg ut, du klarer det ikke, du er ikke god nok og så videre, utløses «fight or flight». Når denne mekanismen utløses vil all fokus sentreres mot dette, og du vil derfor oppleve at din konsentrasjon og ditt fokus på ridning blir mer eller mindre fraværende. Hvis vi igjen tenker på de 225 treningstimene, vil de timene som ikke enda har satt seg som automatisert kunnskap i kroppen din, bli borte (flight) eller bli for store (fight). Det er grunnen til at du opplever deg selv som en dårligere rytter når du har nerver enn når du er avslappet.

Gjør du for mye blir resultatet deretter

Enten gjør du for lite, eller du gjør for mye. Du befinner deg ikke lenger på det optimale spenningsnivået. Det er ikke uvanlig å høre om de som alltid rir bedre på trening enn på stevne. Det er et klassisk tegn på at de trenger å lære seg å kontrollere stevnenerver. Teknikkene som vi lærer bort i Ryttercaochen har hjulpet mange, de er effektive og enkle å lære. Alt som kreves av deg er at du er motivert til å ta tak i problemet og til faktisk å gjøre noe med det, før stevnenerver blir automatisert! Repetisjon gir automatisering – om det er av det gode eller dårlige slaget.

Share

05.01.12 Går du den samme veien, kommer du frem til samme sted!

oh fagre nyttårsløfte

Nytt år er i startgropa! Tenk….. du har et helt år til rådighet. Hva skal du fylle det med? Hvordan ser du for deg at det skal bli? Har du inngått noen nyttårsløfter med deg selv? Og er du som alle andre og sier at i år, da skal jeg holde dem!

Vi kan gjøre oss mange tanker rundt det nye året, og vi kan bestemme oss for endring på enkelte områder. Noen ganger får vi det til, og det kan virke som det nærmest var flaks. Andre ganger gir vi opp lenge før vi har tenkt å starte på forandringen. «Puh det krever så mye og ikke vet jeg hvordan jeg skal gjøre det, og egentlig er jeg ganske lei av å mislykkes…», er setninger vi hører temmelig ofte når temaet bringes til torgs.

gå i den samme fella igjen og igjen

Som overskriften sier så vil du få samme resultat igjen og igjen om du bruker samme strategi eller oppskrift i livet ditt. Vi har oppskrifter for alt vi foretar oss, og disse oppskriftene er inne i oss. Vi kaller det tankestrategier. Du har strategier for suksess, for motivasjon, demotivasjon, guts, depresjon, glede…ja hele spekteret. Du har dine helt unike valgstrategier som fører deg fremover eller bakover eller kanskje i sirkel. Om du ikke bevisst foretar en endring, vil 2012 sannsynligvis bli temmelig lik 2011. Det er enkel logikk i det; «gjør du som du alltid har gjort vil du få det du alltid har fått!»

 

gamle vaner sette dype spor

De færreste er bevisst sine stragtegiene eller oppskriftene, og de færreste vet hvordan de skal endre på dem for å gjøre dem bedre. Det er et tankekors. Disse stragtegiene kan ses på som vaner. Ting vi bare gjør uten å tenke oss om. En vane som har vært en vane i mange år, blir til et dypt spor. Du kan tenke deg at du sykler på en sandstrand, i det samme sirkelsporet dag etter dag, år etter år. Sporet blir temmelig dypt og vanskelig å svinge ut av. Det vil kreve kunnskap å svinge ut av sporet. Det du kan er lett og gøy, det du ikke kan er vanskelig, skremmende. og mer kraftkrevende. Du kan gjøre 2012 til et enklere, morommere og mer inspirerende år for deg selv gjennom å lære deg hvordan du fungerer!

Når du skal endre en vane krever det bevissthet. Du må forstå hva du gjør, hvordan strategien din er og hvordan din hjerne lagrer sansebasert informasjon som får deg til å handle slik du gjør. Når du vet dette, da kan du med en god følelse av mestring forandre på det! Du vil bli overrasket over hvor enkelt og gøy det er.

Gjør 2012 til ditt aller beste år så langt!

Jeg hører mange si at 2012 skal bli deres beste år, og det håper jeg virkelig det blir! Vi i Ryttercoachen vil gjerne bidra til at det kan bli enda litt bedre enn du i din villeste fantasi våget håpe på! Gjennom å delta på våre kurs vil du kunne bryte gamle vaner og ha enda større sjanse for å skape det beste året ditt noensinne! Du kan lære deg å utvikle viljestyrken din, fokusere bedre, være mer motivert, flytte mentale grenser, bli modigere, bli rå på å sette mål og nå dem, mobilisere under press, takle stress og ikke minst oppnå personlig mestringstro på et hvert nivå.

På siden vår finner du kurstilbudene våre

 

 

 

Share