Monthly Archives: april 2013

29.04.2013 Hvordan endre tankemønstre?

spor i sandenEndre et tankemønster krever innsats og bevissthet fra din side. Først og fremst må du blir klar over hva slags mønster du skal forandre på. Det kan være at du snakker negativt om deg selv, som igjen fører til at du tror du ikke klarer eller kan gjøre det du ønsker som igjen fører til at du gir opp. Har du holdt på med dette i mange år, ja så er mønsteret godt innøvd og automatisert. Det blir som spor i sanden. Jo flere ganger du går den samme veien jo dypere og mer tydelige blir sporene.

Hvordan skal du så bli kvitt det? Kanskje har du prøvd å endre, men gir opp fordi det gamle mønsteret er så fastgrodd!

Skift retning på tankegangen

Skift retning på tankegangen

Ikke fortvil, det finnes nemlig gode teknikker for hvordan du kan «avinstallere» gamle mønstre og lage nye. Se for deg en linje av tid, som strekker seg tilbake i tid og frem i tid. På den linjen befinner du deg, i nåtid. Alt som ligger bak deg er historie og ikke sannere enn hva du vektlegger at skal være sant. Så hvis du går rundt og tror at det er sant det du har sagt til deg selv i alle disse årene, ja så blir det sant. Og den sannheten tar du med deg inn i fremtiden din. Slik blir tidslinjen mer som et hjul enn en rett tidslinje. Du går rundt og rundt i samme mønster som setter seg hardere og dypere fast for hvert år som går!

Ta grep!

Vi tenker oss at du er bevisst ditt mønster og du skal forandre på det. Måten du gjør det på er at du går tilbake i tid til alle de gangene du har utført mønsteret ditt. Så spør du deg selv noen enkle spørsmål: «Hva ville jeg gjort istedenfor? Hvilke egenskaper kunne jeg bruke som hadde gitt med det resultatet jeg ønsket? Hva mer?

Lag» nye minner» på fortidslinjen din slik at de er med på å prege fremtiden din også. På den måten lager du et nytt og positivt mønster. Se for deg det nye du ønsker igjen og igjen slik at det blir et nytt fastgrodd mønster 🙂

Og vil du lære mer om dette vil jeg anbefale kurset «Rå i hodet»

Lykke til

Share

29.04.2013 Mer å lære og å hente inspirasjon fra

Hanne har skrevet to blogger om sine utfordringer og hvordan hun løser dem. les mer her; http://www2.hest.no/blogg/blogg.html?bid=26631&blid=1119247 og http://www2.hest.no/blogg/blogg.html?bid=26631&blid=1120211never give up

 

Synøve som vant konkurransen om gratis coaching har kommet med en ny blogg som du kan lese her; http://www2.hest.no/blogg/blogg.html?blid=1119373&bid=25382

Og Lisa som og var en av vinnerne av konkurransen har skrevet om sin siste time som du kan lese her;http://www2.hest.no/blogg/?bid=15322&blid=1117868

Share

10.04.2013 Kvitt deg med dårlig tankegods!

Se for deg at hjernen din er som en computer. Du kan programmere den til hva du vil og den har allerede blitt programmert av de du har hatt rundt deg i oppveksten. Som personer blir vi konstant utsatt fra påvirkning utenfra. Denne påvirkningen lagres i hjernen vår ut fra hvordan vi vektlegger den informasjonen vi får. Enkelt forklart så kan du ta tre personer som har vært på ferie sammen, eller sett en film, og stille spørsmål om hva de la merke til, likte osv. Du vil garantert få tre ulike svar. Vi vektlegger og sorterer informasjon ulikt ettersom hva vi lar «slippe gjennom» og inn til oss.

Er du av den typen som kan bli nervøs og få alle slags fysiske utslag når du skal ri stevne? Eller kanskje bare skal ri og noen ser på deg? Da har du gammel programvare som bør byttes ut!

Eller kanskje har du opplevd en fall ulykke fra hest eller andre skumle saker som lever i minnet ditt? Da bør også din programvare byttes ut!

softwearFordi, det fallet som har vært, er ikke lenger. Det er bare det at kroppen din tror det fordi du har generalisert og fått det til at alt som har med ridning å gjøre er farlig og kan ende med en ulykke. Uansett hvilken hest det er og uansett hva andre sier til deg.

 

Din softwear heter; «å ri er farlig jeg kan skade meg!»

Den må avinstalleres og det gjør du slik:

Se for deg det du er redd for og legg merke til om du er aktivt deltagende i episoden. Hvis du er det skal du forestille deg at du «går ut av» kroppen din og ser deg selv utenfra.

Når du har gjort dette kan du legge merke til om det er en film du ser deg selv i. Hvis det er det så fryser du filmen slik at den blir til et stillbilde.

peisNår det er gjort gjør du bildet svart og hvitt og setter en ramme på det . Etterpå kan du dytte dette bildet langt bort fra deg så det blir et bittelite bilde. Deretter fører du det med en øyebevegelse ut til venstre og der ser du for deg en peis. Kast bilde i peisen og hold blikket der til du kjenner at bildet er brent opp. Se rett frem igjen. Hva ser du nå? Tomt?

hvis det ikke er tomt men rester av det gamle bildet som har kommet tilbake så gjentar du prosessen til det er tomt.

tomler_None_fullDeretter ser du for deg et hyggelig bilde eller en god film der du spiller hovedrollen og alt er helt topp.

 

Vil du lære mer om dette temaet kan du ta kurset «Rå i hodet»

Lykke til, Gry

Share

7.4.2013 Vet du hvordan du tenker?

Tanke =følelser

Tanke =følelser

Alle tenker og svært få vet hvordan de tenker. Tankestrategien eller oppskriften om du vil. Jeg synes alle deler av jobben min er morsom og utrolig givende og en av de tingene jeg synes er morsomst er å vise mine kursdeltagere og de jeg coacher, hvordan de tenker. Hva disse tankene utløser av kjemi og følelser i kroppen og hvordan de faktisk kan stoppe tanker, slette tanker og installere nye og bedre. Tankestrategier er som oppskrifter, og gode oppskrifter gir gode resultater og omvendt. Skal du bake en kake, en skikkelig god en, må du vite hvilke ingredienser du skal bruke, i hvilken rekkefølge de skal tilsettes deigen og ikke minst i hvilke mengder. Slik ar det med tankene dine også.

 

Tanker utløser følelser

sitronVi kan starte med at kroppen din ikke klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Et enkelt eksempel på dette er følgende: Forestill deg at du holder en sitronbåt i hendene, en saftig og god en. Allerede nå har det begynt å skje noe i munnhulen din, det merker du sikkert. Forestill deg videre at du fører sitronen opp til munnene og tar deg et godt jafs av den. Kjenn sitronen mot leppene og tungen, og legg merke til hvordan du reagerer.

Akkurat, du kjenner spyttutsondring i munnhulen og du kan nærmest kjenne at du spiser sitron. Kroppen din reagerer men du har jo ingen sitron der, eller?

Altså, hjernen din har så livlig fantasi og kroppen din forstår ikke alltid når det er fantasi og når det er virkelighet. Den bevisst delen av deg selv vet det, for du vet jo at du ikke har en ekte sitron mellom hendene når du sitter å leser dette:-)

hesteulykkeVel, poenget er at slike følelser utløser du hele tiden, gjennom hva du tenker. For meg er tenking det du ser for deg, måten du ser det for deg på, det du sier til deg selv og måten du eller andre sier det på, altså indre dialog. Det du lukter, smaker og føler, både inni deg og utenpå. Siden tanker utløser følelser er det klokt å ha et så bevisst forhold som mulig til dem slik at du kan sitte kontrollstolen og styre hele opplegget.

Når det kommer til deg og hest er det viktig at du har kontroll på tilstanden din. Hvis du for eksempel bærer med deg tanker om at du har falt av og skadet deg, vil disse følelsene komme tilbake når du tenker på det. De bor i kroppen din fordi du ikke har slettet minnet, og kan derfor lett og enkelt hentes frem igjen. Og tenker du på dette rett før du skal ri, ja så er det ikke mye lederskapstilstand i kroppen din. Det kan bety at hesten blir redd og du blir utsatt for, ja! Nettopp det du er redd for at skal skje. En ny ubehagelig episode.

påhoppDet sammen skjer andre veien. Tenker du på ting som gir deg gode følelser er det det du får i kroppen din. Du kan lage dine egne cocktails av følelser og tilstander som du trenger akkurat når du trenger det. Kanskje er det timing og mot til å hoppe på en hest i full galopp? For å bli bevisst sin tenking, som jo er viktig, slik at man faktisk får gjort noe med det, kan du bruke denne enkle modellen:

Vikarmodellen

Forestill deg at jeg skal være din vikar. Du er for eksempel redd for å ri fordi du har hatt noen stygge fall eller kanskje er det slik at du har stevnenerver som gjør deg enten overspent eller passiv. For å bli fullstendig klar over hva du tenker og hvordan så skal du forklare meg hvordan jeg må tenke for å være deg, altså for å klare å bli redd eller nervøs for noe som egentlig er ganske hyggelig. Kanskje skjedde dette fallet for en god tid tilbake også, men det lever like fult i deg. Kanskje har du kommer hjem fra stevne i helga og følelsen er friskt i minne. Fordi, som  i eksemplet med sitronen klarer ikke kroppen å skille mellom fantasi og virkelighet, og det som har skjedd tidligere er ikke» virkelighet» lenger. Virkeligheten er kun her og nå, alt annet er historie eller ting frem i tid som vi tror skal skje.

Du skal altså beskrive for meg hvordan jeg skal klare å bli redd for å ri. På den måten får du taket på hvordan du tenker og hvordan disse tankene virker på deg.Deretter kan du gjøre noe med det! Kanskje starter det med at du for ditt indre blikk er tilstede i en film der du faktisk er i filmen som om det skulle vært virkelig!

Følg med på siden så kommer det en ny blogg om hvordan du kan slette tanker som gir dårlige tilstander på en super lett måte. Den kommer til uka:-) Takk til dere som leser og deler

Share