Monthly Archives: juni 2013

26.06.2013 Kunsten å sette mål

Heisen til suksess er alltid i ustand, du må gå trinn for trinn

Heisen til suksess er alltid i ustand, du må gå trinn for trinn

Jeg tør påstå at det er en kunst å sette seg gode og motiverende mål som du kjenner med hele deg at du virkelig har lyst til å oppnå.

Det er viktig for motivasjonen og selvfølelsen at de målene du setter deg er godt forankret og gjennomarbeidet.

Lite gjennomtenkte  mål som er dårlig forberedt, eller kanskje ikke dine egne, gir som oftest lavere selvbilde fordi du opplever å ikke mestre. Opplevelsen av å mestre og å lykkes er viktig for oss!

Når du skal sette deg mål kan det være fint å tillate seg å drømme først. Siden hjernen og fysiologien henger sammen og spiller på lag, kan du utnytte deg av dette når du skal .

Se gjerne litt opp og la de indre bildene flyte fritt. Fine spørsmål å stille seg selv i denne første fasen på veien til et konkret mål kan være: «Hvis jeg kan velge fritt på øverste hylle, hva vil jeg gjøre da?»

Skriv ned, tegn, klipp, lim og lag en fantasicollage og ikke minst, dream on. Du kan supplere med spørsmål som:  «Hva mer?»

Følelsene er ditt kompass

Følelsene er ditt kompass

Lev deg inn i fantasien din og kjenn etter om det oppleves bra. Kjenner du gode følelser som glede, inspirasjon, kribling i kroppen, ro eller noe annet, er dette tegn til at du er på rett vei.

Kroppen og dens følelser er ditt kompass som forteller deg om du er på riktig vei eller ikke. Bare et lite obs obs her, du kan kjenne motstand som er falsk. Med det mener jeg at du kjenner motstand som har sitt utspring i frykt for å mislykkes, bli avist, dumme deg ut osv. Du vil lære deg å skille mellom reell frykt og følelsen som forteller deg at dette ikke er et mål du skal ha, gjennom erfaring.

Når du har sett for deg målet ditt kan du bruke en modell som heter SMART for å forankre målene dine. Det handler om at du må beskrive målet ditt spesifikt slik at det ikke blir for generelt. Et generelt mål kan være å «bli bedre til å ri», mens et mer spesifikt mål kan være» å få bedre balanse«. Det er lettere å nå mål jo mer spesifikke de er. Du må også finne en måte å måle det på. Skal man slanke seg er det lett å måle om du har gått ned noen cm eller kg, mens med balanse må du finne deg andre måter å måle det på. Et spørsmål å stille seg kan være: «Hvordan vil jeg vite at jeg er i mål?» «Hva er de små tegnene jeg skal se og kjenne etter?»

tommel opp hjelper på motivasjonen din:-)

tommel opp hjelper på motivasjonen din:-)

Det neste du må passe på er at målet er attraktivt for deg. Er det ikke det vil du etter hvert miste motivasjonen og gi opp, med den følge av at selvfølelsen synker fordi du føler at du mislyktes. En test for å sjekke om målet er attraktivt for deg er å leve seg inn i måler for så å forestille seg at du ikke kan oppnå det. «Hvordan oppleves det?» «Har jeg lyst til dette?»

For at et mål skal bli en realitet må det være realistisk. Sjekk ut om du har evnene, mulighetene og ressursene som skal til og hvordan du eventuelt skal skaffe det tilveie. En vanlig greie blant mange er å innbille seg at de ikke fortjener målet. Sjekk også ut dette.

Sett et tidspunkt for når du skal være i mål og gjør det samme for alle delmålene.

Når du har gjort dette kan du utforske om målet ditt vil påvirke noen andre enn deg og på hvilken måte. Har det en negativ påvirkning på andre/annet kan det være lurt å revurdere målet eller endre litt på det.

Tilslutt kan du formulere det  i presens/nåtid,  «jeg har god balanse», fordi dette gir de rette bildene til hodet ditt.

Har du lyst til å lære mer om kunsten å sette mål kan du sjekke ut kurset «Din personlige seierspall» der du får en hel dag viet til drømmer, konkretisering, kritikk av planer så de blir realistiske, mentale teknikker for å sette fart i prosessen om den skulle stoppe opp er en riktig god garanti for at du når målet ditt:-)

Lek og kos deg med modellen og nyt opplevelsen av å fantasere om det som gir deg gode følelser!

Lær mer om hvordan tanker, følelser og adferd henger sammen:https://grynergaard.simplero.com/page/94238

Share