10.01.2012 Stevnenerver og optimal prestasjon

Konkurranse sesongen er snart her, er du godt forberedt?

Vi nærmer oss konkurransesesongen for fullt. For noen er konkurranse ensbetydende med nerver, nerver man ikke har kontroll over. For å prestere optimalt må man ha en akkurat passe dose med nerver, eller adrenalin. Dette hjelper oss til å skjerpe fokus og yte bedre og øke troen på mestring. Vi må ha en akkurat passe dose adrenalin for å prestere optimalt, og det krever at du har kunnskap om prestasjonsfremmende mentaltrening og hvordan du skal prestere og mobilisere under press.

Hva er så optimal prestasjon? Jo det er når du får utbytte av alle de treningstimene du har lagt ned, det er optimalt! Tenk deg at du har lagt ned 225 trenings timer i året, og i løpet av disse timene har du trent på viktige ting som du skal dra nytte av i konkurransesituasjonen. Mye av det du har trent på har blitt automatisert kunnskap, si 175 timer. Det er treningskunnskap som er lagret i nervebanene dine som igjen sender impulser til musklaturen din som igjen utfører perfekte bevegelser, automatisk uten at du  må tenke bevisst på hva du gjør.

læringskurven går fra nybegynner til proff og du befinner deg på flere trinn samtidig

Automatisert kunnskap er siste trinn på innlæringsstigen, og vi vil ha mest mulig kunnskap opp på det trinnet.

Se for deg at du kommer til stevneplassen. For deg som har konkurransenerver oppleves det ikke bra! Sommerfuglene flakser villt i magen din, du kaldtsvetter og tankene går helt i surr. Du har IKKE kontroll. Jeg snakker nå om konkurransenerver ute av kontroll, som man ikke kan styre ved å si «dette går bra», «ikke vær nervøs», og så videre. Her må det kraftigere skyts til!

Nerver som tar overhånd trigger fight or flight

Hva skjer egentlig når du får disse nervene? Hvorfor mister man kontrollen og hvorfor blir man plutselig dårligere til å ri?

Fra naturens side har vi et gammelt beskyttelsessystem i oss. Det heter «fight or flight». Fra naturens side har vi dette innstinktet fordi det skulle beskytte oss mot dødlige farer som feks rovdyr. Kroppen din reagerer på kommandoer fra hjernen. Så når du der på stevneplassen sier til deg selv at det er skummelt, du kommer til å dumme deg ut, du klarer det ikke, du er ikke god nok og så videre, utløses «fight or flight». Når denne mekanismen utløses vil all fokus sentreres mot dette, og du vil derfor oppleve at din konsentrasjon og ditt fokus på ridning blir mer eller mindre fraværende. Hvis vi igjen tenker på de 225 treningstimene, vil de timene som ikke enda har satt seg som automatisert kunnskap i kroppen din, bli borte (flight) eller bli for store (fight). Det er grunnen til at du opplever deg selv som en dårligere rytter når du har nerver enn når du er avslappet.

Gjør du for mye blir resultatet deretter

Enten gjør du for lite, eller du gjør for mye. Du befinner deg ikke lenger på det optimale spenningsnivået. Det er ikke uvanlig å høre om de som alltid rir bedre på trening enn på stevne. Det er et klassisk tegn på at de trenger å lære seg å kontrollere stevnenerver. Teknikkene som vi lærer bort i Ryttercaochen har hjulpet mange, de er effektive og enkle å lære. Alt som kreves av deg er at du er motivert til å ta tak i problemet og til faktisk å gjøre noe med det, før stevnenerver blir automatisert! Repetisjon gir automatisering – om det er av det gode eller dårlige slaget.

Share
Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon. Bokmerk permalenken.