5 magiske spørsmål om vaner og litt til

ER DU KLAR FOR Å ÅPNE ØYNENE?

 

 

 

 

Hva er egentlig en vane?

Hva er en god vane for deg?

Hvilke vaner har du og hvorfor har du dem?

Hva gir de deg?

Hvilke behov inni deg blir tilfredsstilt når du har akkurat disse vanene?

Still deg selv spørsmålene og reflekter over dem.

 

 

 

 

Du som har fulgt med på bloggene mine vet at tanker, det du tror på, det du opplever som viktig og identiteten du setter på deg selv, er med på å skape vanene dine.

Det du gjør hver dag, flere ganger om dagen, uke etter uke, måned etter måned og år etter år.

Det er smart hvis vanene dine fører med seg noe godt for deg, fordi vaner er automatisert og ubevisst.

Det sitter i hodet

 

«Pisse i buksa mentalitet»

er et uttrykk du sikkert har hørt. Kort fortalt så betyr det at du går for de enkle løsningene, fordi det er mest behagelig. Men som du kanskje skjønner, blir det ganske snart kaldt, altså ikke noe varig og bærekraftig resultat.

«Kortsiktig glede gir smerte på lang sikt», går innunder samme kategori.

Hvis du setter disse to uttrykkene i sammenheng med din rolle som hestemenneske,

hva får du da?

En hest som blir trent etter et slikt system, hva skjer med den?

Et menneske som «blir trent i et slikt system», hva skjer med det?

 

 

 

 

 

Så hva har det med vaner å gjøre?

Jo, har du for vane å gå for de enkle løsninger fordi det gir størst fremgang på kort sikt, så gir det smerte på lang sikt, i form av høye dyrlegeregninger, skader, umotivert hest o.l

For deg som rytter kan det gi utslag i prestasjonsangst og frykten for å mislykkes, fordi grunnmuren, selve fundamentet i hesten, ikke er på plass.

Har du for vane å fortrenge ubehagelige følelser (fortrenge er et av hjernens tre hovedfiltre), så kan du være helt sikker på at den ubehagelige følelsen, helt uventet, kommer tilbake når du minst trenger det!

 

«Kortsiktig smerte gir langsiktig glede»

Når du lager en ny vane vil du oppleve det som smertefullt i starten, det er normalt. Skal du for eksempel begynne å stå opp 30 min tidligere hver dag, så vil du naturligvis være trøtt de første dagene og du vil kjenne på motstand. Du vil også finne på en hel del gode argumenter for å la det være, og bare falle inn i gamle vaner igjen.

Motstand er naturlig når vi skal forandre på noe. Det handler om at kroppen vår vil bruke minst mulig energi, og du vet at når du gjør noe automatisk bruker du mindre energi enn når du skal lære noe nytt.

Tenk deg at du har tenkt å stå opp tidligere fordi du vil trene deg selv eller en hest, før du skal på jobb eller skole. Din gamle vane er å sove så lenge du kan om morgenen. Samtidig vet du at det blir travelt på ettermiddagen. Kanskje har du lekser, eller unger som skal hit og dit etter jobb. Så, for å få trent hesten din, kan det være smart å stå opp tidligere slik at du får gjort det i fred og ro. Du starter opp med godt mot, og det går fint i noen dager. Du synes til og med det er ganske behagelig, fredelig og det løfter en tung bør av dårlig samvittighet av skuldrene dine. Men, så sakte og snikende er du tilbake i gammel vane.

 

Hva skjer? Hvorfor skjedde dette?

Tenk litt på det og kjenn etter om du finner svar.

 

 

 

 

Kort oppsummert

En vane det du gjør helt automatisk.

Vaner kan være gode eller ikke så gode.

Vaner bør føre deg mot noe som er bra på lang sikt.

Når du skal endre en vane er det naturlig å oppleve motstand.

Det er lettere å endre vaner når de står i sammenheng med en drøm og gode mål.

Endre vaner tar ca 21 dager, OG MYE BEGYNNER Å SKJE ALLEREDE ETTER 3 DAGER!

Vil du finne ut mer om dine vaner? Dine mål? Din drøm?

Ta kontakt på messenger (Gry Nergård) og be om en introsamtale nå.

 

 

 

 

Du kan også ta gratiskurset mitt:https://grynergaard.simplero.com/page/94238

Og der får du tilgang til facebookgruppen Suksess med hodet på rett plass.

 

 

 

 

 

Suksess for deg – er suksess for deg.

Alle har vi personlige seierspaller, og for noen er det å ri tre dager i uken, for andre kan det være å komme på et landslag, det kan være å nyte naturen, være sosial og mye annet. Det du gjør om igjen og om igjen, hver dag, det skal lede deg til Din personlige seierspall.

Din personlige seierspall er akkurat det du gjør den til 🙂

 

 

Share
Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.